Biologia na wyciągnięcie ręki
Na Wydziale Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w latach 2019 – 2022 r., w partnerstwie formalnym z Zespołem Szkół Towarzystwa Salezjańskiego ,,Kolegium Kujawskie’’ w Aleksandrowie Kujawskim, był realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, projekt pt. „Biologia na wyciągnięcie ręki” (POWR.03.01.00-00-T063/18) – konkurs nr POWR.03.01.00-IP.08-00-3MU/18 pt. „Trzecia Misja Uczelni” Działania 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym, Oś III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju.
Wartość projektu 418 305 zł. (dofinansowanie projektu z UE 404 949 zł oraz wkład własny Wydziału NBiW 13 356 zł.).
W ramach projektu opracowano 3 nowe moduły zajęć:
Moduł 1 Organizmy wykorzystywane w ochronie środowiska i gospodarce,
Moduł 2 Biologia molekularna i jej wykorzystanie,
Moduł 3 Enzymy w służbie człowieka.
Wsparciem zostało objętych 576 uczniów (zakładano udział 432) w tym uczniowie z niepełnosprawnościami (zaplanowano 9 osób, a uczestniczyło 12 osób) klas I-IV szkół średnich z 6-ciu szkół w województwie kujawsko-pomorskim:
- Zespół Szkół Towarzystwa Salezjańskiego “Kolegium Kujawskie” w Aleksandrowie Kujawskim (Partner formalny umowa partnerska z dnia 22.06.2018)
- Zespół Szkół nr 1 im. Anny Wazówny w Golubiu-Dobrzyniu
- IV Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Toruniu
- Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego i VIII Liceum Ogólnokształcące w Toruniu
- V Liceum Ogólnokształcące Jana Pawła w Toruniu
- Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Solcu Kujawskim
Udział uczniów w projekcie był bezpłatny. Zrealizowano wszystkie zaplanowane zajęcia w ramach modułów pomimo dynamicznie zmieniającej się sytuacji związanej z epidemią wirusa SARS-CoV-2 w woj. kujawsko-pomorskim, a beneficjenci projektu podnieśli poziom wiedzy biologicznej, umiejętności praktyczne oraz kompetencje komunikacyjne i interpersonalne, odpowiadające potrzebom rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa. Zajęcia edukacyjne rozbudziły ciekawość poznawczą uczestników projektu, stymulowały ich intelektualny i społeczny rozwój, inspirowały do twórczego myślenia oraz rozwoju własnych zainteresowań.
Koordynator projektu – dr hab. Justyna Wiśniewska, prof. UMK