Biologia bez barier (POWR.03.01.00-00-T061/18)
Na Wydziale Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w latach 2019 – 2022 r., w partnerstwie formalnym z Zespołem Szkół Towarzystwa Salezjańskiego ,,Kolegium Kujawskie’’ w Aleksandrowie Kujawskim, był realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, projekt pt. „Biologia bez barier’’ (POWR.03.01.00-00-T061/18) – konkurs nr POWR.03.01.00-IP.08-00-3MU/18 pt. „Trzecia Misja Uczelni” Działania 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym, Oś III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju.
Wartość projektu 419 492,50 zł. (dofinansowanie projektu z UE 404 786,50 zł oraz wkład własny Wydziału NBiW 14 706,00 zł.).
W ramach projektu opracowano 3 nowe moduły zajęć: Moduł 1 Agro- i biała biotechnologia, Moduł 2 Komórka – jednostka życia, Moduł 3 Wybrane organizmy a środowisko, które obejmowały wykłady i zajęcia laboratoryjne, aby podnieść poziom wiedzy biologicznej, umiejętności praktyczne uczniów oraz kompetencje komunikacyjne i interpersonalne.
Wsparciem zostało objętych 590 uczniów (zakładano udział 432) w tym uczniowie z niepełnosprawnościami (zaplanowano 9 osób, a uczestniczyło 11 osób) klas 7-8 z 10-ciu szkół podstawowych, głównie z małych miejscowości w województwie kujawsko-pomorskim:
- Zespół Szkół Towarzystwa Salezjańskiego “Kolegium Kujawskie” w Aleksandrowie Kujawskim (partner formalny)
- Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Kowalewie Pomorskim
- Szkoła Podstawowa w Grzywnie
- Szkoła Podstawowa w Kończewicach im. ks. Leona Poeplau.
- Szkoła Podstawowa nr 4 im. Marii Skłodowskiej – Curie w Solcu Kujawskim
- Szkoła Podstawowa w Płowężu
- Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Jędryczki w Ostrowitem
- Zespół Szkolno-Przedszkolny w Nieszawie
- Zespołem Szkół im. Ignacego Jana Paderewskiego w Zbrachlinie
- Szkoła Podstawowa nr 1 w Gniewkowie
Udział uczniów w projekcie był bezpłatny. Zrealizowano wszystkie zaplanowane zajęcia w ramach modułów pomimo dynamicznie zmieniającej się sytuacji związanej z epidemią wirusa SARS-CoV-2 w woj. kujawsko-pomorskim. Zajęcia edukacyjne rozbudziły ciekawość poznawczą uczestników projektu, stymulowały ich intelektualny i społeczny rozwój, inspirowały do twórczego myślenia oraz inspirowały do rozwoju zainteresowań i pasji.
Koordynator projektu – dr hab. Justyna Wiśniewska, prof. UMK