Na podstawie art. 50 ust. 1, art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie
wyższym i nauce (Dz.U. z 2021 r., poz. 478 z późn. zm.) oraz § 52 ust. 3 uchwały Nr 37
Senatu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 16 kwietnia 2019 r. Statut
Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (Biuletyn Prawny UMK z 2019 r., poz. 120
z późn. zm.) w związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 maja 2021 r. w sprawie
ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu
epidemii (Dz.U. z 2021 r., poz. 861 z późn. zm.)
z a r z ą d z a s i ę, co następuje:
Rozdział 1
Kształcenie
§ 1
- W zajęciach na terenie Uniwersytetu mogą uczestniczyć nauczyciele akademiccy,
studenci, doktoranci i inni uczestnicy procesu kształcenia bez objawów infekcji lub
choroby zakaźnej oraz gdy nie został nałożony na nich obowiązek kwarantanny lub izolacji
domowej.
- Nauczyciele akademiccy, studenci, doktoranci i inni uczestnicy procesu kształcenia
zobowiązani są do zakrywania ust i nosa przy pomocy maseczek zarówno w przestrzeni
wspólnej budynków (biblioteki, korytarze, hole, klatki schodowe, windy, bary, toalety), jak
i w salach dydaktycznych podczas zajęć dydaktycznych, z wyjątkiem zajęć z wychowania
fizycznego. Nauczyciel akademicki może prowadzić zajęcia bez maseczki.
- Naruszenie obowiązku, o którym mowa w ust. 2, uniemożliwia doktorantom, studentom
i innym uczestnikom procesu kształcenia uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych.
Nieobecność na zajęciach z tego powodu traktuje się jako nieobecność
nieusprawiedliwioną.
§ 2
- W harmonogramie zajęć zapewnia się co najmniej 15-minutowe przerwy pomiędzy
zajęciami danej grupy.
- W czasie zajęć trwających 90 minut bez przerwy prowadzący ustala jedną trwającą
10 minut przerwę wliczaną do czasu zajęć.
§ 3
Zajęcia kliniczne oraz inne zajęcia odbywające się̨ na terenie szpitali są̨ prowadzone
z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i reżimu sanitarnego ustalonych przez dyrektora
szpitala w porozumieniu z dziekanem właściwego wydziału.
Rozdział 2
Pracownicy Uniwersytetu
§ 4
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach wynikających z epidemii COVID-19,
odpowiednio:
1) kanclerz lub zastępca kanclerza ds. Collegium Medicum – w przypadku pracowników
administracji i obsługi,
2) dziekan lub kierownik uniwersyteckiej jednostki organizacyjnej – w przypadku
nauczycieli akademickich, pracowników zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-
technicznych, informatyków, archiwistów, analityków danych oraz bibliotekarzy
- może polecić pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej.
- Polecenie pracy zdalnej, o której mowa w ust. 1, następuje na wniosek bezpośredniego
przełożonego albo pracownika zaopiniowany przez bezpośredniego przełożonego.
Do wniosku dołącza się zakres obowiązków, które mają być wykonywane w ramach pracy
zdalnej i czas ich wykonywania oraz informację dotyczącą formy kontaktu
z pracownikiem.
- Polecenie pracy zdalnej wraz z wnioskiem, zakresem obowiązków i informacją, o których
mowa w ust. 2, przekazuje się odpowiednio do Działu Spraw Pracowniczych lub do Działu
Spraw Pracowniczych CM.
- W przypadku wykonywania przez pracownika pracy zdalnej, bezpośredni przełożony
pracownika jest zobowiązany do nadzorowania wykonywania ustalonego zakresu
obowiązków oraz czasu pracy.
§ 5
Zobowiązuje się pracowników do zakrywania w pomieszczeniach Uniwersytetu ust i nosa
przy pomocy maseczki. Nakaz ten nie obowiązuje, gdy w pomieszczeniu przebywa jedna
osoba, albo więcej niż jedna osoba, dla których to pomieszczenie jest stałym miejscem
wykonywania pracy i nie przebywają w nim czasowo inne osoby.
§ 6
W sytuacji wystąpienia konieczności sprawowania osobistej opieki nad dziećmi
w przypadku zamknięcia z powodu zagrożenia wirusem SARS-CoV-2 żłobka, klubu
dziecięcego, przedszkola lub szkoły, do których uczęszcza dziecko, okoliczność ta może
usprawiedliwiać nieobecność w pracy pracownika w okresie wskazanym w odrębnych
przepisach. W tym przypadku pracownik zobowiązany jest przesłać skan stosownego
oświadczenia (formularze dostępne na stronie Działu Płac i Działu Płac CM) drogą mailową
na adres: dplace@umk.pl w części toruńskiej lub na adres: place@cm.umk.pl w części
bydgoskiej.
Rozdział 3
Budynki Uniwersytetu
§ 7
Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych oraz kierowników właściwych
komórek administracji do:
1) wywieszenia przy wejściu do budynku informacji w języku polskim i angielskim
dotyczącej objawów zarażenia COVID-19 oraz sposobów zapobiegania zakażeniu,
zawierającej nazwę, adres oraz numer telefonu do najbliższej stacji sanitarno-
epidemiologicznej, adres oraz numer telefonu najbliższego oddziału zakaźnego,
numery telefonów do służb medycznych oraz zawierającej numer infolinii NFZ
w sprawie koronawirusa (800 190 590);
2) umieszczenia przy wejściu do budynku, płynu do dezynfekcji rąk oraz zamieszczenie
informacji w języku polskim i angielskim o obowiązku korzystania z niego przez
wszystkie osoby wchodzące do budynku;
3) wyznaczenia i przygotowania (wyposażonego w szczególności w środki ochrony
indywidualnej i płyn dezynfekujący oraz termometr bezdotykowy) pomieszczenia lub
obszaru, w którym będzie można odizolować osobę w przypadku stwierdzenia
objawów chorobowych;
4) wywieszenia w toaletach instrukcji dotyczących mycia rąk, a przy dozownikach
z płynem do dezynfekcji – instrukcji dezynfekcji rąk;
5) zapewnienia dezynfekcji toalet kilka razy w ciągu dnia oraz kontroli czystości
i zaopatrzenia w niezbędne środki (mydło, ręczniki jednorazowe);
6) zapewnienia regularnej codziennej dezynfekcji lub czyszczenia mebli (krzeseł i innych
powierzchni dotykowych) oraz sprzętu, urządzeń i materiałów wykorzystywanych
podczas przeprowadzania zajęć praktycznych;
7) zapewnienia pracownikom obsługi sprzętu, środków do dezynfekcji, środków ochrony
indywidualnej (maseczek ochronnych, rękawiczek jednorazowych), a także
specjalnych pojemników na zużyte środki ochrony indywidualnej;
8) monitorowania codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem
bieżącego dezynfekowania powierzchni dotykowych, a w szczególności poręczy,
klamek, włączników światła, uchwytów, powierzchni płaskich, w tym blatów, które
muszą być dezynfekowane kilka razy w ciągu dnia.
Rozdział 4
Przepisy końcowe
§ 8
Nauczycielom akademickim, studentom, doktorantom i innym uczestnikom procesu
kształcenia na Uniwersytecie, a także pracownikom niebędącym nauczycielami akademickimi
zaleca się wykonanie szczepienia przeciwko COVID-19 oraz przestrzeganie zasad dystansu
społecznego, a w szczególności unikania gromadzenia się.
§ 9
- Pracownicy, doktoranci, studenci i uczestnicy innych form kształcenia mogą zgłaszać na
adres koronawirus@umk.pl informacje i pytania dotyczące funkcjonowania Uniwersytetu
w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego.
- Wszelkich informacji podmiotom zewnętrznym na temat funkcjonowania Uniwersytetu
w zakresie objętym niniejszym zarządzeniem udziela wyłącznie Zespół Prasowy UMK.
§ 10
W sprawach nieuregulowanych w zarządzeniu rozstrzygnięcia dotyczące funkcjonowania
Uniwersytetu podejmuje rektor.
§ 11
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2022 r.
R E K T O R
prof. dr hab. Andrzej Sokala